Data di Pubblicazione:
2021
Abstract:
In the presentation of this issue of “La Rivista di Engramma”, we introduce the
theme of Evidence in art history scholarship, in close relation to its different
methodologies (iconography, stylistic and functional analysis, and more). In the first
section it will be possible to read two interviews on this subject, with two experts in
different fields: Peppe Nanni, lawyer and law scholar, and Umberto Santino, a
sociologist who, in specific, studies mafia issues (Le prove degli altri. A dialogo con
Peppe Nanni e Umberto Santino, ed. by Maria Bergamo, Giacomo Confortin e
Fabrizio Lollini). In the second section, we present the contribution of the scholars
who have undertaken to provide – each one from her/his point of view – examples
of the concept and/or of the use of evidence in art history. For Middle Age, Klara
Doležalová and Ivan Foletti (Searching for Evidence in Late Antique Visual and
Material Studies), Luca Capriotti (Da spazio liminale a spazio estetico. La porta dei
Leoni di San Pietro a Bologna), and Fabrizio Lollini (“Quis revolvet nobis lapidem ab
ostio monumenti?”. Piccole mani e un pezzo di volto). For modern times, Lorenzo
Gigante (I vestiti della principessa. Laura Dianti tra Tiziano e qualche xilografia),
Maria Bergamo (La prova e il perdono. Lettura iconologico-sacramentale della
Riconciliazione nel ciclo veronesiano per San Nicolò dei Frari), and Francesco
Trentini (L’evidenza in questione. L’arte alla prova dell gioco sociale). And, for
contemporary art, Veronica Di Geronimo (Lü Peng e il Rinascimento. Caso di studio
sui limiti e le difficoltà della traducibilità culturale) and Antonella Huber (Pratiche di
display nell’epoca della Truthiness).
Tipologia CRIS:
5.1 Curatela
Keywords:
Evidence; Art History; Methodology.
Elenco autori:
Bergamo, Maria; Confortin, Giacomo; Lollini, Fabrizio
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Titolo del libro:
Per insufficienza di prove : arte, storia, metodi
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